Wednesday, January 14, 2009

"Ketegaq". Itu kata orang utara.


Sebagai seorang manusia, adalah normal untuk kita mempunyai azam baru pada setiap tahun. Tapi aku pasti ada antara kita tidak dapat mencapai apa yang kita hajati itu. Begitu juga dengan aku. Kebanyakan azam-azam aku adalah azam yang biasa saja. Tipikal. Salah satu nya adalah adalah mengurangkan aktiviti merokok aku.

Ketika cuti penghujung semester pada tahun lepas, aku berjaya mengurangkan aktiviti merokok aku kepada 6-7 batang sehari. Lagipun ibu bapa aku mesti marah kalau aku merokok dalam rumah.

Yang menjadi masalah kepada aku sekarang adalah sebaik sahaja aku kembali menyambung pengajian, aku kembali menjadi perokok tegar. Sehari boleh habis 18 batang rokok cap helang tu. Jadi aku pun selalulah berkata "Hello mak. Esok masukkan duit." Kulit muka aku sudah jadi setebal 7 inci setiap kali terpaksa mengeluarkan kata-kata itu. Aku berharap badan yang memberi pinjaman kewangan kepada aku membaca post ini dan berkata "Eh, kita belum masukkan lagi kah duit student?", dan cepat-cepatlah mereka masukkan duit pinjaman aku.

Kepada sesiapa yang membaca post ini, marilah kita beramai-ramai berdoa kepada Tuhan agar rakyat Palestin mendapat kembali hak mereka. Setiap kali menonton berita di kaca televisyen, hati aku tersentuh melihat penderitaan mereka. Aku pasti kamu juga begitu.