Monday, June 1, 2009

Sudah masuk bulan Jun rupanya hari ini.

Isnin, 1 Jun 209, 7.00 a.m.

Penggera telefon aku memekak menandakan sudah sampai waktu untuk bangun.

Tanpa menunggu lama, aku snooze untuk pertama kali. Seterusnya aku tidak ingat berapa kali snooze. Tahu-tahu saja jam sudah pukul 8 a.m. Dengan penuh perasaan benci aku bangun untuk mandi dan bersiap sedia ke 'ofis'.

Aku menyumpah-seranah diri sendiri sebab malam tadi main badminton dan tidur lambat. Degil. Akibatnya aku letih dan masih rasa mengantuk lagi.

Aku bertolak ke ofis dengan menunggang Belalang Tempur aku. Sampai ofis pukul 8.50 a.m. dan terus 'punch card'. Minggu ini adalah minggu ke-2 aku.

Tapi yang tak bestnya, 'bos' aku sudah sampai lebih awal daripada aku. Encik Usop namanya. Orangnya sudah tua, tapi masih lagi gagah dan bertenaga.

'Ofis' aku adalah tapak rumah datuk atau aku panggil Tok Wan. Bos aku adalah seorang tukang rumah. Jadi konon-kononnya aku ni lebih kurang assistant bos lah.

Hari ini seorang lagi tukang rumah iaitu Encik Isyam tak datang masuk ofis sebab dia pergi buat kerjanya kat ofis lain dengan seorang lagi assistant iaitu Encik Amy. Bukan Amy Search tahu.

Encik Isyam adalah adik Encik Usop dan Encik Amy umurnya jauh lebih muda dari aku. Tapi kederat beliau lebih kuat daripada aku. Beliau sudah beberapa tahun jadi assistant Encik Isyam, jadi beliau ada banyak pengalaman kerja buat rumah ini.

Okay, apa yang mengagumkan aku adalah cara-cara mereka buat kerja. Semuanya menggunakan cara old school. Cara tradisional. Cara orang-orang lama.

Salah satunya adalah semasa kami yang 4 orang ini, mampu mendirikan tiang rumah yang berat itu dalam masa satu hari. Ada 6 tiang semuanya, menggunakan gabungan 4 kederat. Aku kurang pasti beratnya tiang-tiang itu, tapi zaman-zaman post-merdeka dulu, untuk mendirikan tiang-tiang di rumah memerlukan lebih kurang 10 orang.

Satu lagi yang aku perhatikan adalah ilmu pertukangan yang mereka ada. Cukup bagus hasil kerja mereka walaupun menggunakan peralatan yang minima. Ilmu-ilmu yang aku dapat amat berguna. Tiang nak kena tegakkan (90 darjah. Lebih kurang). Tapak untuk letak tiang perlu kukuh. Dinding rumah perlu kemas.

Aku berpendapat yang kerja-kerja begini memerlukan skill, pengalaman, ketelitian dan juga tahap seni yang tinggi supaya hasilnya nanti memuaskan. Seorang tukang rumah akan merasa bangga jika rumah yang mereka hasilkan cantik dan mendapat pujian orang lain.

Tak ketinggalan juga stok rokok pek 20 amat diperlukan. Encik Usop sehari bawa 2 pek rokok 20. Sambil buat kerja, rokok perlu ada di mulut. Sebagai tenaga tambahan mereka mungkin. Atau mungkin juga untuk mencari ilham menghasilkan tukangan yang cantik.

Satu lagi yang diperlukan adalah tenaga fizikal yang banyak. Encik Amy selamba saja angkat tiang. Tapi bila aku angkat..rasa macam nak luruh semua tulang-tulang. Tapi kalau hari-hari buat macam itu, lagi 2 tahun aku boleh masuk Mr Universe.

*****

5.30 p.m.

Masa untuk balik rumah. Aku orang pertama balik. (Datang lambat. Balik awal. Mengelat betul.)

Sampai saja rumah, aku keletihan dan sakit-sakit badan. Emak dengan selamba memerli sinis, "Macam mana? Penat tak nak cari duit?"
Jawapan aku agak angkuh sebab cuba nak jaga ego "Eleh, tak letih pun. Senang saja."

Tapi keletihan yang macam itu hilang apabila minggu lepas bos menghulurkan duit advance dan berkata kepada aku "Nah duit. Tak kan datang tolong free saja kot?"

8 comments:

j or ji said...

cis! baru seminngu kerja dah ambik advance! datang lambat balik cepat.patut industri pembinaan ambik warga indon buat kerja setrusnya skil gaji rakyat tempatan tak naik2 dan sebagainya.

kau try bancuh simen,tengok camna.

:)

lynn-the gudigudigurl said...

Emak dengan selamba memerli sinis, "Macam mana? Penat tak nak cari duit?"

ha kannn??

jeffry azizi jaafar said...

j or ji - hari ni aku da bancuh simen.tak pakai benda yg pusing2 tuh.pakai campur2 je.puhhh!mmg letih a.haha..

lynn - ye la lynn.letih, penat suma ada.tp takpe pasni bole enjoy dgn duit tuh. :P

wa² said...

dapat advance?
best ni..
bole la blanje!
:p

Q said...

untung lu... dapat belajar from the best... ilmu camtu bukan sumer orang leh dapat....you are one lucky man...

jeffry azizi jaafar said...

wawa - err kalo tak silap duit tuh abis wat belanja smlm kut.

q - yes.definitely.ilmu2 tuh mmg berguna.kut2 aku leh jd arkitek satu ari nnt.hehe.

dayat said...

gila....
komen2 kt blog ang makin lama makin mantap...
ber i ber u lg...urban sungguh,haha

jeffry azizi jaafar said...

dayat - haha.urban ke uban?