Wednesday, September 16, 2009

Diari pendek Ramadan saya # 3 - Balik kampung.

12.30 p.m.
Aku terjaga. Tengok-tengok jam dah pukul 12 lebih. Cis, rosak plan aku yang kononnya nak balik awal. Malam semalam masa telefon mak aku cakap nak balik pagi. Sudah la tak bangun sahur pagi tadi. Rasa macam nak masak megi dulu pun ada. Tapi kalau dah buka awal nanti tak feel pulak nak buka puasa kat rumah. So, aku tahan saja.

1.00 p.m.
Dah siap mandi, aku pack barang-barang raya. Baju, jeans dengan selipar crocs cap siam. Pastu dengan baju-baju yang belum basuh lagi. Basuh kat kampung. Jimat sikit bil elektrik rumah sewa. Encik Farid datang rumah. Nak pergi beli baju raya katanya dengan bebudak rumah aku. (Lain kali beli awal Farid. Baru boleh balik kampung awal. Haha.) Lepas tu aku ke bengkel untuk servis Belalang Tempur. Semalam masa aku test butang NOS dia dah rosak.

3.00 p.m.
Dah siap tukar minyak hitam dan Belalang Tempur pun dalam keadaan superb, aku pecut balik ke kampung. Sebelum balik aku salam Selamat Hari Raya dulu kat bebudak rumah yang balik lambat. Kasi depa panas sikit.

Minyak aku isi full tank. Naik highway dari Alor Star Selatan. Macam biasa kalau ada lori-lori atau bas besar, aku tekan butang NOS untuk potong. Malas nak ikut belakang. Bahaya. Banyak juga aku tengok bebudak balik kampung masa atas highway.

6.00 p.m.
Aku nampak signboard Jawi, Nibong Tebal. Wah! Seronok gila sebab dah nak sampai rumah. Dah lama sebenarnya tak balik rumah. Sampai saja rumah, mak ada kat luar.

Baru aku ingat, hari ni ada moreh buka puasa kat surau. Anjuran pemuda kampung. Aku terus pecut ke surau. Dah 6.30, muka-muka pemuda kampung aku boleh kira dengan jari. Semua lambat datang.

7.00 p.m.
Belum masuk waktu buka puasa lagi. Aku tolong apa yang patut, pastu ke belakang surau.
.............................................................................................

Cis, semua berbuka puasa waktu Sabah. Muka-muka pemuda semua tibai makan nasi dulu.

3 comments:

AkuBukanSOFIAJANE said...

Berbuka pose waktu Sabah? hahahahah...tak masok akal.Ramadhan dah nk bes..huhu..tak best..

Sir Marcello said...

xbley blah..aku yang orang sana pun ikut buka waktu perlis...hahaha

tp serius jepp...buka kat kg aku...awal gegila...best...hahaha...

EyLa said...

hi jep..