Friday, August 6, 2010

Keluarga.

Semua orang ada keluarga.

Hari ni aku kerja half-day sebab kena pergi Arau bumi tercinta. Perlu tunjuk update research proposal supaya boleh lulus dan pergi ke next step dalam research ni. Sampai rumah, aku terus on laptop,charge mp3 dan tulis apa yang patut untuk jumpa pensyarah esok.

Tapi bukan yang ni aku nak cerita.

Aku nak cerita perihal 'keluarga'.

Dalam keluarga aku, kami ada 4 orang adik-beradik. Semuanya lelaki, yang mana bila aku dah besar ni baru aku tau betapa susahnya jika tak ada anak perempuan dalam sesebuah keluarga. Maksudnya di sini, hal-hal kerja rumah semua mak aku sorang yang tanggung. Jiran-jiran mula bergurau sebab kami 4 orang ni dah besar panjang.

"Bila nak tambah ahli perempuan dalam rumah ni?"

Kalau ikut hati, mahu saja aku jawab, "Apakata makcik bagi dalam 16 ribu buat modal kahwin saya?"

Sambung balik perenggan yang mula-mula tadi. Bila abang aku yang sulung, yang mana kami panggil dia Abang dan yang kedua (kami panggil Memen) balik masjid, mak ajak kami semua makan sekali. Abah balik lambat sikit, tapi tetap sempat juga untuk makan sekali. Tapi Abang tak join sekali sebab aku rasa dia dah kenyang. Mungkin dia dah makan sebelum pergi masjid tadi sebab dia ponteng kerja hari ni.

Usai makan, aku keluar rumah. Tempat aku lepak tu boleh nampak dapur.

Dari situ, aku nampak Abang, Memen, mak dan abah bersembang. Mesra. Aku tersenyum dalam hati.

Bukan senang keluarga aku boleh berkumpul makan tengah hari sekali. Aku duduk di Arau tahun-tahun sebelum ni. Memen bekerja di Kuala Lumpur setahun yang lepas. Adik aku (kami panggil Mijoi) air force di kem Butterworth. Jadi yang tinggal di rumah cuma Abang, mak dan abah.

Pernah sekali, dalam satu period tu, semua kami 4 orang tak menetap di rumah. Abang belajar di Ipoh, Memen belajar di Pahang, aku di Arau dan Mijoi training 6 bulan air force di Ipoh. Aku tahu, mak selalu menangis bila teringatkan kami. Bila kami cuti dan balik kampung, dan bila nak ke tempat belajar atau kerja kami semula, mak akan peluk dan cium kami. Aku selalu tengok mak macam nak menangis. Itulah betapa mulianya seorang ibu. Aku pasti ibu-ibu kamu di luar sana pun macam tu juga.

Kepada Abang, Memen dan Mijoi, aku tahu kamu tak baca blog ni sebab kamu tak tahu aku tulis blog. Tapi ketahuilah bahawa aku sangat gembira ada adik-beradik macam kamu dan keluarga kita.

Aku harap hubungan keluarga makin rapat dan berkekalan sampai bila-bila.

8 comments:

Nur Asmahani said...

baru hg taw penting nya pempuan

elodea said...

soo sweet la u jeppp....hahaha..kenai aku dak?

Alisa said...

alamak...ak cm nk menitis air mata bc entry nih...hang nih!!touching r..:P

jeffry azizi jaafar said...

@as : yap betui tu.

@wani : haha..tq..lebih dari kenai wani..huhu

@alisa : hehe..ter-touching kt mana tu..

dayat said...

kimak time bc entry ni pc aku leh pasang lagu sedey lak...babis.

jeffry azizi jaafar said...

dayat : ecececeh..hg play lagu niu boy kan?

AkubukanSofiaJane said...

intro tak related dgn klimaks.haha.sedih la u post ni tmbh2 esok nak pose.

pamili,jaoh di mata dekat di hati =)

jeffry azizi jaafar said...

hehe..mood campur baur masa type ni.huhu..