Wednesday, September 1, 2010

Diari Ramadhan saya # 3.

Satu hari di bulan Ramadhan..

***

Hari tu lauk berbuka memang power. Macam-macam ada bak kata iklan Astro yang super kapitalis tu. Ikan keli bakar, ayam goreng, lauk bermacam-macam, kuih-muih pelbagai jenis dan yang penting air 2-3 macam. Yang penting cendol ada. Hari tu Mak Su dan keluarga, Pakcik Zulkarnain sekeluarga dan family aku berkumpul di rumah atuk. Berbuka puasa dan rancangannya mahu berjemaah Maghrib, Isyak dan Terawih lepas berbuka.

Lepas saja azan dan bacaan doa berbuka, aku sumbat segala jenis yang terhidang masuk dalam perut. Aku belasah cukup-cukup. Dengan baju kerja tak sempat buka, aku terlentang. Sepupu-sepupu aku yang masih kecil ambil mercun bawang masing-masing dan keluar rumah. Judin, Anis, Irfan dan Nabil aku tengok main mercun cukup seronok. Paksu Badli aku tengok dah ambil port baik punya sambil nyalakan rokok.

Aku dan Mijoi juga tak terkecuali ambil rokok dalam kereta. Lepas nyalakan rokok, dia hilang entah ke mana.

Aku pula kepit rokok kat mulut dan nyalakan rokok.

*
*
*

Aku cuba sedut asap. Tapi tak keluar-keluar. Rasa pula rasa macam nak mencarut-carut. Sekali aku tengok, rupa-rupanya rokok tu terbalik. Yang sepatutnya aku kepit adalah bahagian filter rokok. Tapi yang aku kepit adalah bahagian hujung rokok tu. Patut la rasa dia celaka semacam.

Aku memaki hamun diri sendiri. Inilah akibat hisap rokok dalam gelap.

Mungkin juga inilah yang dipanggil fadilat Ramadhan.

3 comments:

Nur Asmahani said...

ya...fadhilat ramadhan tu...renung-renungkan..

Incik angkasa said...

mari laa ikut jejak aku jep. hahahahhah.

Jeffry said...

As : Ye betui tu..

Mat : Satu hari nanti Mat. Hehe..