Thursday, September 9, 2010

Lebaran di perantauan.

Hari ini adalah hari terakhir Ramadhan pada tahun 1431 Hijrah. Usai kelas, aku terus pulang. Jam menunjukkan pukul 1650BST. "Hmm, sudah hampir waktu berbuka," kata aku dalam hati.

Di Dublin, waktu berpuasanya panjang. 16 jam. Mula-mula agak lama juga aku rasakan 16 jam itu. Tapi lama-kelamaan, aku sudah terbiasa.

Aku pantas menghayun kaki pulang ke rumah sewa. Dalam perjalanan pulang ke rumah sewa, aku melalui beberapa buah kedai makanan halal seperti Restaurant Uncle Yusoff, Zaytoon dan Momo's Kebab House. Tapi satu kedai pun aku tak singgah. Almaklumlah, duit tajaan perlu digunakan sebaik mungkin.

Di sini, terdapat ramai pelajar-pelajar Malaysia yang belajar di Universiti Dublin. Mereka belajar di bidang-bidang kejuruteraan, sarjana perniagaan dan aku pula di Sekolah Perubatan.

Sampai saja di rumah, aku letak beg di tepi. Aku merehatkan tubuh dengan berbaring di atas toto yang aku bawa dari Malaysia.

Sambil melihat kipas yang ligat berpusing, aku merenung kembali kisah aku yang sudah 6 tahun tidak beraya di Malaysia. 6 tahun adalah satu jangkamasa yang lama. Tapi apakan daya, demi cita-cita, aku teruskan dan tabahkan hati juga berdikari di tempat orang.

Esok 1 Syawal. Tiada apa yang berubah dalam rutin hidup aku di sini. Cuma esok kelas pagi dibatalkan. Pihak universiti bermurah hati memberi pelepasan untuk pelajar-pelajar Islam di sini menunaikan Solat Sunat Aidilfitri. Pelajar-pelajar Malaysia macam aku, akan berhari raya di Kedutaan Malaysia yang terletak di Shelbourne Road, untuk sekurang-kurangnya melepaskan rindu kepada keluarga.

Aku mengiring ke tepi. Tiba-tiba terpandang gambar keluarga yang sekarang sudah tentu bersiap untuk menyambut Aidilfitri. Hati aku menjadi sayu. Aku ambil gambar dan dapat aku rasakan manik-manik jernih meluncur perlahan-lahan di muka aku. Aku rindukan mereka!

Penggera telefon aku berbunyi, menandakan sudah sampai waktu untuk berbuka. Aku bangun ke dapur, berbuka dengan kurma dan segelas air suam.

Selesai berbuka, aku ambil wudhu' dan membentangkan sejadah. Sesudah sembahyang, aku menadah tangan kepada-Nya dan berdoa agar aku diberi kekuatan menghadapi dugaan hidup dan moga-moga dosa aku diampunkan..

Dikesempatan ini, aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf Zahir dan Batin kepada mak, abah dan keluarga; sanak-saudara dan sahabat-handai. Ingatlah aku yang sedang berjuang di perantauan ini!

Ikhlas,
Jeffry Azizi, pelajar tahun akhir, Sekolah Perubatan, Universiti Dublin, Ireland.

:P

10 comments:

dayat said...

berangan je la weiiiii

Nur Asmahani said...

siooot gile....padahal kat tangjung piandang je!

Jeffry said...

Dayat : Kehkeh,jeles la tu..

As : Apa lak Tanjung Piandang, Paris la..

AkubukanSofiaJane said...

i suke ur imagination.
hehe.
u pas ni jadi model international, boleh dok obersea.

=)

Nur Asmahani said...

kg paris

Jeffry said...

Afni : Hehe,biasa-biasa.

As : Paris Buntar.

Hani MN said...

caya la...sek perubtan ek....
salam aidilfitri dr perantauan from ak n yana (oxford university)hahaha

Jeffry said...

Hani : Heheh,jangan jeles.

Alisa said...

wakakakaka...lah weh...dh mcm ayat novel...:P

Eireen Camelia said...

kau sangat awesome. itu sahaja. aku sangat kagum dengan engkau! :D